2020-08-06

Education by Creation

Nie zawsze mamy czas, aby zastanowić się nad tym, czym naprawdę jest dla nas językowa edukacja. Co, tak naprawdę, znaczy powiedzenie, że chcemy nauczyć się języka obcego? Dlaczego uczymy się języka angielskiego przez wiele lat? A może można inaczej? A co, jeśli można inaczej? 

Szukamy sposobów, aby przyspieszyć sam proces uczenia się języka. Może jednak wystarczy nam rok intensywnych zajęć z wyjątkowym lektorem lub lektorką? Może kolejna niesamowita aplikacja do nauki języków obcych zainstalowana na naszym smartfonie wreszcie sprawi że, po trzecim przypomnieniu w ciągu dnia, zajrzysz do nauki słówek. Może dzięki niej będziemy choć troszeczkę bardziej "smart"? 😀 A może potrzebujesz dobrego towarzystwa i lubisz być w grupie ludzi, których łączy wspólny cel, jakim jest uczenie się języka angielskiego?



Z mojego lektorskiego doświadczenia wypływa głębokie przekonanie, że edukacja to kreacja. To pozostawanie w długotrwałym, tak - i nie boję się tego słowa -  długotrwałym procesie uczenia się. To również sposób na to, aby uczyć się przez całe życie różnych umiejętności a przecież poznawanie języków obcych jest jedną z nich. Osobiście bardzo cenię właśnie takie podejście związane raczej z lifelong learning, gdzie najlepszą motywacją do nauki jest nasza wewnętrzna potrzeba uczenia się i sami siebie możemy określić mianem life-long learners.

Ostatnie miesiące, podczas których tak długo pozostawaliśmy w świecie online, spowodowały, przynajmniej tak określają to moi Uczniowie, że wszyscy zaczęliśmy bardziej doceniać naukę w grupie. I, nawet jeśli jest to przestrzeń stworzona tylko i wyłącznie w wirtualnym świecie, mamy ochotę właśnie tam rozmawiać z innymi. Tak też stało się w mojej cyfrowej szkole językowej. Doceniliśmy to, że możemy razem współpracować a nasz rozwój językowy, w dużej mierze, zależy od naszej kreatywności i wyobraźni. I te dwa słowa - kreatywność i współpraca - są kluczowe, moim zdaniem,  nie tylko w przypadku nauki języka angielskiego online czy offline. 

Od ośmiu lat właśnie tak uczę dzieci, młodzież i dorosłych języka angielskiego. Nie odkryłam "złotego środka". Nie znalazłam jedynej w swoim rodzaju recepty na szybką i skuteczną naukę języka angielskiego. I wciąż nie mogę powiedzieć, że gwarantuję moim uczniom,  że opanują język obcy bez jakiegokolwiek trudu. Dlaczego więc jestem przekonana, że, mimo tych wszystkich niedogodności, warto uczyć się ze mną języka angielskiego?

Jeśli edukacja to kreacja, w takim razie, mamy wpływ na to, jak uczymy się języka angielskiego. Zapraszam więc stale moich uczniów do współuczestniczenia, do wspólnej językowej kreacji i zabawy, do zadawania sobie nawzajem pytań, do wymyślania nowych gier i zabaw językowych, do zmieniania perspektywy podczas uczenia się, do swobodnej wymiany rolami. Zapraszam ich do tego, co sama uwielbiałam podczas uczenia się, dlatego stworzyłam szkołę, w której sama chciałabym się uczyć. 

Czy moi Uczniowie chcą uczyć się w takiej szkole? Odpowiedź brzmi - mam nadzieję, że tak. Mam uczniów, którzy niestrudzenie od wielu lat pozostają w moich grupach językowych, i, przyzwyczajeni do moich aktywizujących metod nauczania, nie wyobrażają sobie zmiany lektorki. Nie wyobrażają sobie też braku cyfrowego angielskiego, do którego przywykli na moich zajęciach. A ja wspieram swoimi umiejętnościami ich rozwój i zdolności. 

Może właśnie dlatego moi Ósmoklasiści już drugi rok z rzędu zdają Egzamin Ósmoklasisty ze średnią 95%. Jednak dla mnie, osobiście, najważniejsze jest to, że pielęgnują w sobie chęć do nauki języka, do przekraczania kolejnych granic w poznawaniu swoich możliwości i wracają na zajęcia już jako licealiści. I, muszę przyznać, że jestem z nich naprawdę bardzo dumna. 👌


Do zobaczenia w naszej cyfrowej szkole językowej,

Renata Fiszer

ul. Westerplatte 68/3, Świdnica
tel. 608 306 241
e-mail: fiszerbt@gmail.com

platforma cyfrowa: fiszer.langlion.com
ZAPISY ONLINE: KLIKNIJ W TEN LINK



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz